Pozorno prehranjevanje = čuječe prehranjevanje?

Pozorno prehranjevanje je prehranjevanje s pomočjo čuječnosti, a izraz čuječnost ni najbolj posrečen. Po Slovarju slovenskega knjižnega jezika namreč označuje pazljivost, skrbnost, opreznost. Vendar pa pri čuječnosti ne gre za to, temveč praksa čuječnosti (ang. mindfulness) vključuje pozornost, zavestno miselno zbranost na tukaj in zdaj. Pri tem opazujemo naše misli in čustva, ne da bi jih presojali na dobra in slaba ter smo osredotočeni na tisto, kar delamo.

Ko smo pozorni na sedanji trenutek, živimo v sedanjosti ter ne premlevamo in pogrevamo preteklosti, ne skrbi nas prihodnost. Življenje nam ne beži pred očmi, temveč smo v njem polno prisotni. Tako pa tudi jemo. 

Signali telesa

V dolgih letih nepozornega prehranjevanja, ko so nam vladala takšna ali drugačna pravila in diete, ki so zapovedovale, kaj, koliko in kdaj moramo jesti, smo izgubili stik s svojim telesom in njegovimi sporočili – signali. Zanašamo se na zunanje signale, ki niso vedno usklajeni z našimi potrebami in željami. Na primer, jemo, dokler ne zmanjka hrane na krožniku, namesto da bi prenehali, ko smo siti. 

Ko prakticiramo pozorno prehranjevanje, se zopet naučimo prepoznavati signale, ki nam jih pošilja naše telo. Začnemo jih poslušati in upoštevati. Kmalu prepustimo odločitve o tem, kaj, kdaj in koliko bomo jedli, našemu telesu. Ponovno vzpostavimo zaupanje do svojega telesa in njegovih sporočil ter tako zgradimo sproščen, zdrav odnos do hrane. 

 

6 vprašanj pozornega prehranjevanja

Pri pozornem prehranjevanju si zastavimo šest vprašanj, ki so naše vodilo. Ta vprašanja so:

  1. ZAKAJ jem?
  2. KAJ jem?
  3. KDAJ jem?
  4. KAKO jem?
  5. KOLIKO pojem?
  6. KJE jem?

Odgovor nanje najdemo v načelih pozornega prehranjevanja. 

 

Načela pozornega prehranjevanja

Pozorno prehranjevanje ima določena načela, ki jim sledimo, če želimo zgraditi porušen odnos s hrano. Sprva morda zgledajo nenavadna in zapletena, na trenutke celo težka. Res je težko ohranjati pozornost na hrani, ki jo jemo, saj nas obkroža nešteto motenj – TV, mobilni telefoni, Facebook, elektronska sporočila, knjige, časopisi, naše misli, skrbi… Hkrati se soočamo tudi z dolgoletnim programiranjem, ki smo mu bili izpostavljeni leta in leta.

Kljub temu ob redni praksi načela hitro osvojimo, pozorno prehranjevanje pa postane naravno. Načela pozornega prehranjevanja so:

  1. Jemo, ko smo lačni.

  2. Prenehajmo jesti, ko smo siti – zadovoljeni.

  3. Jemo, kar želimo.
  4. Jemo počasi.

  5. Hrano temeljito prežvečimo.

  6. Pri prehranjevanju uporabimo vse čute.

  7. Ko jemo, samo jemo (nič branja, TV, računalnika, razmišljanja, pogovarjanja…).

  8. Ne jemo, ko smo jezni, žalostni, osamljeni, razburjeni…

 

Poiščite pomoč vzpostavitvi zdravega, sproščenega odnosa do hrane s pomočjo pozornega prehranjevanja. Več o pozornem prehranjevanju preberite v arhivu člankov.

 

Pridružite se nam!