Pogosto se zgodi, da nas stres opozori nase z različnimi znaki in simptomi, kot so npr. prenajedanje, pomanjkanje spanca, pomanjkanje spolne želje, nezmožnost koncentracije. Ljudje smo si različni, zato so tudi simptomi in znaki pri različnih ljudeh različni. Pomagajo nam, da prepoznamo, kadar smo v stresu in nas pripravijo, da ukrepamo v smeri zmanjševanja oz. odprave stresa.

Stres je namreč najbolj nevaren prav takrat, ko smo nanj navajeni, ga jemljemo kot nekaj samoumevnega, nam je poznan in zato popolnoma normalen. Pravimo, da je to naš način življenja. Ne opazimo pa, kakšen davek plačujemo zaradi stresa oz. vse neprijetnosti pripisujemo nečemu drugemu, samo stresu ne.

Če znakov in simptomov stresa ne upoštevamo, lahko kaj kmalu resno zbolimo, saj nam naše telo vsakokrat pošlje močnejše opozorilo, naj se ustavimo in poskrbimo zase. Zaradi tega je zelo pomembno, da poznamo najbolj pogoste znake in simptome stresa.

Razdelimo jih lahko na kognitivne, čustvene, fizične in vedenjske simptome.

Kognitivni simptomi

  • motnje spomina
  • pomanjkanje koncentracije in pozornosti
  • slaba presoja
  • pesimistična naravnanost
  • nemirne misli
  • neprestana zaskrbljenost
  • megla v možganih
  • neodločnost
  • dvom vase

Čustveni simptomi

  • depresija ali vsesplošno nezadovoljstvo
  • tesnobnost, nemir, napetost
  • panika, katastrofično razmišljanje
  • razdražljivost, napadalnost, jeza
  • pomanjkanje samospoštovanja
  • pozabljivost, zmedenost
  • pretirana občutljivost, pogost jok
  • občutek preobremenjenosti
  • osamljenost in izolacija
  • druge duševne in/ali čustvene težave

Fizični simptomi

  • pogosti prehladi in gripa
  • pogosti glavoboli, bolečine v križu…
  • visok krvni pritisk
  • driska ali zaprtje
  • slabost, vrtoglavica
  • bolečina v prsih, hitro bitje srca
  • izguba spolne sle
  • alergije, težave s kožo
  • kronična utrujenost
  • spremembe v telesni teži

Vedenjski simptomi

  • neredno prehranjevanje (preveč ali premalo)
  • neredno spanje (preveč ali premalo)
  • netolerantnost, nezaupanje
  • cinizem
  • zmanjšanje kontaktov z drugimi ljudmi
  • odlašanje ali zanemarjanje obveznosti
  • odpor do dela, nemotiviranost
  • uporaba alkohola, cigaret ali mamil za sprostitev
  • izguba perspektive
  • živčne navade (grizenje nohtov, hoja sem ter tja, nemirne noge, škrtanje z zobmi…)

Poiščite pomoč pri zmanjšanju oz. odpravi stresa. Več o stresu najdete v arhivu člankov

 

Viri:

https://www.helpguide.org/articles/stress/stress-symptoms-signs-and-causes.htm#what

http://diagnosticni-laboratorij.si/stres/

http://www.stress.org.uk/how-it-affects-us/